Thymen, Eli en Ruth, leerlingen van groep 5 en 6 op de Rank in Arnhem deden een project over duurzaamheid.

Groeien in bewustwording

“Je oude spijkerbroek hoeft niet in de prullenbak”

Arnhem, stad van mode, kunst, design. En van basisschool de Rank. Niet zo verwonderlijk dat op deze school een modeshow gehouden werd. Met kinderen op de catwalk en duurzaamheid in de hoofdrol.

Het onderwerp ‘mode’ hoort bij de lesmethode IPC. Ruim zes weken lang verdiepten leerlingen van groep 5 en 6 zich in mode vanuit verschillende invalshoeken: geschiedenis, economie, milieu, maatschappij, enzovoort. De Rank gaf hier haar eigen invulling aan door samen te werken met de Arnhemse organisatie De Kleedkamer en de gemeente Arnhem. Het ging over kleding van monniken en ridders, over grondstoffen, productieproces, duurzaamheid, kinderarbeid en nog veel meer.

De kinderen mochten zelf aan de slag met een spijkerbroek: afknippen, decoratieve gaten maken, naaien en versieren. Of van de achterzak een tasje maken, vertelt juf Dana van Baren. “Ook erg leuk was, dat ze wol mochten spinnen en verven met bieten- en uienschillen. Veel beter dan chemische verf! De kinderen leerden allerlei vaardigheden: wat kun je met een stofschaar en een tornmesje?” Ook een draad door een naald halen bleek een heel proces, aldus Dana. “De kinderen leerden dat we een keuze hebben: tweedehands, tweede kans en hergebruik. En dat onze keuzes invloed hebben op de wereld.”

Aan het eind van het  project showden de leerlingen tijdens de weekviering hun gepimpte broeken en tasjes.

IPC is een onderwijsconcept dat werkt met thema’s en deze koppelt aan vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, godsdienst en kunstzinnige vorming. IPC haalt de wereld de school binnen en is een vorm van ervaringsgericht leren. Eenvoudig gezegd: leren door te doen.

Meer lezen? In ons verkort jaarverslag hieronder staan verhalen uit alle Passiescholen.